LITERATURA SZTUKA FILOZOFIA SPOŁECZEŃSTWO
______________________________________________________________________


Poezja: Andrzej Tchórzewski PAŃCIA TANTRA i inne wiersze satyryczne



Poseł – osełka

Wożą go w teczkach
Od miasta do miasta
żeby się przydał
na jakiegoś mera

A ludzie go nie chcą wybierać
Ostrzą na nim apetyt
na demokratyczne Pięcioprzymiotnikowe
tajne glosowanie

Z dźwięczności rozdaje jabłka
jak Parys przed Troją
Ludzie nie chcą rozumieć
Dlaczego się boją

Ja bym odpowiedziała
Nie kumasz towarzyszu
To siedź sobie doma
Za tobą tłum esbeków Pedalstwo i koma
Każdy ciebie podpiera
chociaż też się czołga
w śpiewa: „Wołga, Wołga

Mat’ radnaja „



Walentynki

Podobno chłopy
to się kiedyś uwalały
Najbardziej na dzień kobiet

Wtedy nawet żłobki strajkowały
Legalnie

A co się działo w sajuzie
Mówię wam Ludzie
Na luzie
Ósmy marca Powszechne
imieniny Klary Zetkin

Hop Dziś Dziś

Zdziś twierdzi że tera
To się nawalają niezgorzej
Na walentynki
(czternasty lutego)

Kłiz dla bystrych
o ile dni pianole
skróciły sobie samowolnie
Tak zwane męki oczekiwania



Egipskie tytunie

Przed wojną dziadek palił
egipskie przednie
jako dystyngowany utracjusz

Po wojnie nie mógł się doczekać
kiedy komuna odejdzie
i znów przyjdą
egipskie przednie

I nie doczekał Musiał
przedtem w miejscu pracy
zdobyć oznakę s.p.o.
By palić sporty

A teraz Phoszę
W Egipcie palą komitety
jak u nas z czasów
przeddynastycznej Solidarności

Nie chcą Mubaraka
Się obawiajom że im wyprowadzi
całe pekabe do szwajcarii

Nasi nie mają takiego szwungu
Najwyżej parcie na szkło
i skłonność do gadulstwa

Dlatego zakazali palić
A już broń Allachu Egipskich

chociaż jest rynek podatny
bo solidnie opodatkowany

i tak nie przebijom
faraona ze średniego państwa
który kazał poddanym płacić
za oddychanie tym samym
powietrzem Co on Amuhtoneb



Pańcia wyznaje

Jeden sąsiad codziennie gotuje zacier
drugi - zacierki

Dwie litery
a taka różniczka
w zacieraniu śladów
czy rąk

Już mam swój Weltanschauung



Pańcia i estetyka

Odpokąd
z braku rzetelnej sztuki
sklepy zmieniono w galerie
inna sztuka poszła w masy
język do canossy

Pańcia już nie jest
okrutna kuchta
jakaś trio-briandka lecz
jintensywna jintelektualistka
zwiedzająca galerie

Galernicy znają pańcię
z tego Że nie kupuje
a pyta

Również oni awansowali
Zagadują z lordowska
W czym mogę pomóc

Dawniej pytali
Czym mogę służyć
albo lali po mordach

I tak się zdarzało na sklepach
w smutnych przedgaleryjnych czasach

Wtedy przynajmniej walczono
z konsumpcjonizmem A dziś?

Avanti popolo alla riscosa
zamieniono na
Avanti Idziemy na zakupy”

Naturalnie Za zgodą komunistów
Którzy mają prawo do tej marki



Pańcia jako madame Soleil

naszych Gdy odejdą wreszcie
nie wezmą do lekramy
jak gorbaczowa

Nie mają żadnych znamion
ani zasług
Nie mogą się fotkować
na tle
resztek ruin muru

Co najwyżej mogliby
ustawić przed nimi
niepotrzebne lustra
Zaparowane Oślizgłe
pełne nienawiści
które przekazywałyby
i tak niewyraźne rysy
na tle napisu;
„Pada Zimno Zapraszamy Mazurki” *


*Takie hasło czarnoreklamowe zawdzięczam Jeanowi Charlesowi z Langwedocji, którego kilkudniowa wizyta na Mazurach wypadła gorzej niż nauka polskiego.


Pańcine CV

W pierwszej klasie za gierka
spisałam podanie Żeby mnie przyjęli
na partycypację
Odmówili Za niski wiek obywatelki

Za jaruzela już podniosłam wiek
Założyłam nawet szpilki Żeby mnie przyjęli
do czegoś modnego W modzie wtedy było ZOMO
a oni mnie wsadzili Aż do wyjaśnienia
Po trzech tygodniach wyszło Nieporozumienie
Bo ja myślałam że to Zakład Oczyszczania Miasta Odmieniony
W ramach któregoś z etapów Reformy
a Oni Że kpię

Jako prześladowana
Od samego początku Suwerennej Ojczyzny
byłam posłanką do kilku kadencji
Jeżdżę mercedesem Zasiadam w paru radach
Mogłabym w kilkunastu Niestety
mam tylko jedną dupę

Tera
koledzy z powodu seksafery
będą wycyckani
a ja wcześniej umknęłam
do parljamentu gdzie płacą w euro

I zastanawiam się Kogo
byłoby najlepiej reprezentować
Kreoli czy Kanaków

Ze względu na długi dolot
(w klasie byznesowej)
najlepiej byłoby nową kaledonię
albo martynikę czy inną gwadelupę

Są przykłady takich rozstrzygnięć
otworzę biuro poselskie na plaży

Ach Andrew Po co te doktoraty
Ja po zwykłej szkole przysposobienia
Umiem stosować płodozmian



Pańcia i pogo

Tysiąc par nago
pod jakąś flagą
tańczy pogo
zamiast uprawiać figo-fago

Erotyka znika
Przechodzi na dziedzińce zamkowe
W cień krużganków

Damy
coraz dłużej
bawią się różami

Rycerze rzucają rękawice
Czemu bokserskie

Niejeden z odkrytą przyłbicą
gapi się maślanym wzrokiem
na mój dekolt

Inne panie też są decoltée
ale nie mają takiego powodzenia
u Maślaków

Nazywają mnie Rycerze
zbłąkaną dziesiątką
Przesada
będzie szczęśliwa siódemka
wg zasad numerologii
Dlaczego nie nadjeżdża Królewicz
Budzę się poważnie zaniepokojona
Patrzę w kalendarz

Siedemnasta Lekcja pogo
na stadionie
Pomagam w starciach
znajomym kibicom



Pańcia zeznaje

Do pańci Po żebrolu Przyszedł mobster* z wołomina
niepostrzeżenie pieszo
(żeby uniknąć natrętnej drogówki
nachalnych tirówek
nabitej broni konkurentów)
i odwiedzić kobietę (na minutkę tylko)

Zbieraj się pańciou idziesz do proroka**

Czy ja mahometanka Nie noszę czadry
czadoru czy chusty

Przechwyciliśmy list do ciebie Czytaj

Prokuratura rejonowa bzum bzum bzum bzum
prosi o stawiennictwo dnia hm
w charakterze świadka

Niewesoło
Świadek zawsze dostaje w zadek
pańcia myśli a ja nie przepadałam
nigdy za analem
oral owszem

Mobster zabrania piszczeć
i udziela porad
Inaczej ani śladu po tobie
nie będzie

Grozisz łachu

Do prokuratury pańcia dociera już sama
Tam na wszystkie pytania odpowiada zwięzłe
Scio me nihil scire

Proszę rzucić tę łacinę i wyjaśnić

Przecież nie kuchenna Co Na prawie nie było
Jakaś zasadzkowa uczelnia
Ja panie starszy jestem sokrates w falbankach
zanadto niewykształcona lecz wiem swoje
Scio me nihil scire z każdego powództwa

Zaraz kochanką Jeszcze nikogo nie kochałam
Naturalnie prócz boga ojczyzny rodziców
i braciszka który zmarł na szkarlatynę

A jakże znałam Pan też ma znajomych
Swoich Jak zawsze innych Zapewne niewinnych

Teraz Się nie spotykam bo to niemożliwe
Mówią że przez roztargnienie wpadł do dołu
z czymś używanym w pościgowych filmach
i przepadł bez śladu
Niestety panie starszy brak trupa i dowodu
a przypuszczać można co komu wygodnie
ja na przykład przypuszczam że finał bezpogrzebowy
wkrótce wyprze tradycyjne pochówki
koszta prawie zerowe i oszczędność czasu
to ma przyszłość


*W Polsce nazywany mylnie „gangsterem” Cfr J.L. Borges „Powszechna historia nikczemności”oraz Julio Jimenez Rueda „Nueva picardia mejicana”

** W gwarze przestępczej - prokurator



Pańcia filozofuje

Po gallach została portugalia i pory
Por to teza galia antyteza portugalia synteza

Tu jest bez znaczenia
mogłam się urodzić po prostu tam
jako brutalna brunetka z nadania fryzjerki
codziennie budzącej blond w jakiś włosach

Nie musiałabym nikogo doganiać
czy nawet przeganiać
miałabym dużo słońca
i mało komisji śledczych

Tylko to mnie niepokoi
że tam za często mężowie zabijają żony
a po fakcie dostają małe wyroki
aby ganiali się z nami

Duch dziejów czy służbowe niedopatrzenie?



Pańcia czyta prasę

„Wielość propozycji
wzmacnia szkielet demokracji...”

Co już szkielet
Co z resztą

Objadły
Kto
Antropofagi
Jakieś grzyby
Nie Zgrzybiali starcy

A ja myślałam
że da się żyć
w naszej demokracji
a tu już szkielet

Trzeba wyjeżdżać
na wyspy owcze
trochę za dużo mgły
ale przynajmniej klonują



Zostałam na lądzie

Mamy drugą Irlandię
Kartofle tanieją
bo jest coraz mniej
chętnych do jedzenia

Z odwieczną sprawą ciastek
Tych dla ludu
Też sobie poradzimy
bo wyemigrują
oczywiście ciastka

Mnie te wyspiarskie przykłady
nie nęcą
Zostanę tutaj
Na lądzie praojców
albo prababek
Niepotrzebne skreślić
Po uzgodnieniu z madzią środą
De domo ciupak
De anina nánnŭpìngdéngzhŭizhé

Chyba że chciałby
nas wykupić sułtan Brunei
Bogatych zawsze stać na parytety