LITERATURA SZTUKA FILOZOFIA SPOŁECZEŃSTWO
______________________________________________________________________


Recenzja: ZEMSTA JEST KOBIETĄ antologia opowiadań


Autor: Jan Siwmir


Zemsta jest kobietą. Ładny tytuł, mocny, sugestywny. Jako że jestem mściwy jak Tyzyfone, z przyjemnością zabrałem się do lektury antologii.

Na początku byłem lekko zawiedziony. Spodziewałem się prostych, wyrazistych sytuacji, kiedy to ktoś krzywdzi kobietę, a ona wymierza mu adekwatną i dotkliwą karę. Gdy zorientowałem się, że autorzy opowiadań bardziej kreatywnie podeszli do tematu, było już za późno; rozsmakowałem się w nietypowych opowieściach i jeszcze bardziej nieszablonowych zakończeniach.

Mity, religie, bajki, archetypy i skojarzenia z najbardziej znanymi lekturami świata tłumnie przewijały się przez moją głowę. Toksyczne związki ojca z córką, etykietyzacja, trudne wybory, decyzje determinujące całe życie. Miłość aż po zatracenie własnego jestestwa i granice odwetu. Wszystko to było, ale jakże inaczej.

Na dwa opowiadania szczególnie zwróciłem uwagę. Daniel Koziarki rozbawił mnie podwójną zemstą. Nie tylko tą, którą wymierza bohaterka, ale swoją własną, prywatną wendetą. Opis środowiska literatów przyznaję bardzo celny.

Najbardziej przypadło mi jednak do gustu opowiadanie Oczy wieprza. Może dlatego, że temat taki... wszechobecny. A może dlatego, że jestem szczególnie uczulony na hipokryzję. Każdy przecież ma mniemanie o sobie najlepsze z możliwych, niewielu potrafi spojrzeć w lustro, powiedzieć „jestem świnią” i w dodatku powiedzieć to tonem dalekim od satysfakcji.

Ale wiecie co? Po lekturze został mi pewien niedosyt. Kiedyś, dawno temu miałem żal do Aleksandra Dumasa, że jego Hrabia Monte Christo nie dokończył zemsty. Dziś, czytając kolejne historie, byłbym zadowolony choćby połową tego, co zrobił. No cóż, jak widać, nie można mieć wszystkiego. I może dobrze, istotą literatury jest jak wiemy łaskotanie, gra wstępna, potęgowanie napięcia, a nie łatwe zaspokajanie zachcianek. Dlatego z czystym sercem mogę polecić antologię.

Duże brawa dla autorów, którzy naprawdę dali z siebie wszystko! Jako czytelnik proszę o więcej podobnych inicjatyw, jako pisarz kłaniam się czapką z piórami, niewiele bowiem jest w stanie mnie zaskoczyć, a tu kilkakrotnie się udało.


Zemsta jest kobietą, wydawnictwo JanKa, Pruszków, 2011.